سوال رایج گرانول چیست ؟

۸ دی ۱۴۰۰ ۱۱:۳۳ سایر دسته بندی ها : مقاله
سوال رایج گرانول چیست ؟

نکاتی که درباره ی گرانول باید بدانید !!!

سوال رایج گرانول چیست ؟

اصطلاح گرانول از رایج ترین اسامی در صنعت پلیمر و پلاستیک می باشد . اگر شما هم در این حوزه فعالیت می کنید حتما این اسم برایتان آشنا است . با پیشرفت و توسعه ی فناوری در صنعت پلیمر ، روش ها و دستگاه های جدیدی برای تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری به وجود آمد که باعث شد مواد اولیه مورد استفاده در این دستگاه ها دارای اشکال متفاوتی مثل : پودری ، پرک و گرانولی ... باشد .

دانه بندی گرانولی به دلیل مزایای فراوانی که دارد مورد استفاده ی بیشتری داشته و در این صنعت کاربردی تر می باشد .

حالا سوال اینجاست که گرانول چیست ؟ مزایای استفاده از آن چیست ؟ چگونه تولید می شود ؟

اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورید ادامه ی این مطلب را با دقت بخوانید ...

بیشتر افراد به اشتباه تصور می کنند که گرانول یک نوع از پلیمر یا مواد پلاستیکی می باشد ولی در واقع اینگونه نیست . اولین نکته ی مهمی که باید بدانید این است که گرانول اسم و ماهیت ماده ی پلیمری نیست بلکه شکل و ظاهر مواد پلیمری می باشد که از حالت ذرات پودری و ریز به شکل دانه بندی درشت تر از پودری درآمده است . این گرانول ها دارای اندازه ذرات متفاوتی است ، از میکرو گرانول تا درشت ترین دانه بندی تولید می شود .

 مزایای استفاده از مواد پلیمری با ظاهر گرانولی این است که همانند پودری پراکندگی و آلایندگی در هوا ندارد . مشکلات تنفسی برای اپراتور دستگاه ایجاد نمیکند . در حالت پودری درصد زیادی از مواد هدر می رود ولی در حالت گرانولی از هدر رفت مواد جلوگیری می شود . درصد زیادی از مواد پودری اغلب به بدنه ی میکسر و دستگاه می چسبد ولی در حالت گرانولی چسبندگی مواد به میکسر به حداقل ممکن می رسد . همچنین امروزه سیستم دستگاه های تولید قطعات پلاستی به گونه ای طراحی شده که بهتر است شکل و ظاهر مواد اولیه به صورت گرانول باشد . بنابراین تولیدکنندگان ترجیح می دهند به جای استفاده از حالت پودری از شکل گرانولی آن مواد استفاده کنند .

یکی از مزیت های مهم دیگر مواد گرانولی این است که در این حالت میتوان افزودنی های کاربردی به مواد پودری اولیه اضافه کرد که خواص بهتری به آن می دهد و سپس به شکل گرانول تولید کرد .

روش های تولید گرانول :

خط تولید گرانول به دو روش عمل می کنند .

روش اول :

مواد پودری و سایر افزودنی ها داخل دستگاه ریخته می شود ، بعد از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی و توری های فلزی به شکل رشته ای از مواد مذاب درآمده و سپس از یک استخر آب گذشته و وارد بخش برش دهنده می شود . در این قسمت تیغه برش با سرعت بالا این رشته ها را به صورت دانه دانه برش می دهد . ذرات گرانولی خشک شده و آماده بسته بندی می باشد .

این روش ساده و رایج می باشد اما معایبی هم دارد ، از جمله اینکه گرانول های آن ظاهری نامتناسب و گوشه دار دارند و همچنین رشته های مواد مذاب در خروجی جریان ثابتی ندارد و ممکن است در بین مسیر قطع شود بنابراین نیاز است که یک اپراتور تمام وقت در کنار دستگاه باشد .

روش دوم :

در این روش مواد پودری و سایر افزودنی ها پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی و توری های فلزی مستقیم توسط تیغه های تیز با سرعت زیاد برش می خورد و همزمان بوسیله یک مکنده مکیده میشود و با گذر از مسیر لوله ای سرد و خشک می شود سپس گرانول های سنگین و سبک در دو مخزن مجزا از هم جدا میشوند .

در این روش گرانول ها ظاهری متناسب دارند و همچنین نیاز به اپراتور تمام وقت در کنار دستگاه نیست .


ما در مجموعه ی صنعت گرانول مفتخر به تولید بیش از 50 تن گرانول های رنگی و شفاف به صورت ماهیانه می باشیم . همچنین با استفاده از به روز ترین دستگاه های موجود گرانول هایی با اندازه ذرات دلخواه مصرف کنندگان تولید می کنیم.

سایر دسته بندی ها اخبار

در صورت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید